Ingen soloprenörs resa är den andras lik. Vissa hoppar in i det efter att ha skapat en hel karriär som anställd medan andra formar det utifrån ett hantverk eller kunnande. För Elcim Yilmaz har det varit hela hennes liv, från demonstrationstågen i ungdomen till styrelserummen.

– Det är jävligt tufft. Men vi gör det ändå. Vi har kanske någon skruv lös.

Det är ingen särskilt rosig tillvaro Elcim Yilmaz beskriver om livet som soloprenör. Det är ett hårt arbete att driva eget, och det är ofta svårt att vara sann mot sig själv när kunder ställer krav och stöd från banker och finansiella institut saknas. Den konstanta jakten efter kunder och kampen för att hålla sig likvid är utmattande. Ändå kan hon inte tänka sig ett annat liv.

Elcim Yilmaz, PR-konsulten och kommunikatören som också är känd under pseudonymen Superturken, har kommit långt från uppväxten i Partille där hon började engagera sig i skol- och samhällsfrågor. Genom åren har verktygen skiftat, från demonstrationer och panelsamtal till PR, kommunikation, event, produktioner, agentur och böcker, men viljan att förändra har alltid varit hennes ledstjärna.

Jag såg problem och tänkte att jag hade något att bidra med.

För Elcims soloprenörresa började inom föreningslivet, vilket för henne själv inte är något konstigt alls. Redan som 12-åring engagerade hon sig inom elevorganisationen och organisationer som Ungdom mot Rasism och Alla Olika Alla Lika. Det började med att hon såg problem i samhället, på skolan och i kommunen och kände ett behov av att vara med i arbetet för att lösa dem.

– Då tänkte man inte på att man var entreprenör, utan jag såg mig själv som en självklar del av samhället som var tvungen att bidra till förändring. Det handlade mycket om en känsla av att inte bara klaga, utan aktivt arbeta för att förändra saker. Det kanske är det som är entrepenörer – att man ser problem och vill vara med i lösningen.

Att bli PR-proffs var aldrig något som var självklart. Som barn såg hon snarare en framtid inom politiken, men det blev istället en språngbräda in i kommunikationen och gav en möjlighet att bygga sig en verktygslåda som har blivit värdefull i hennes karriär.

– Min dröm var att bli statsminister. Jag har alltid velat vara inom politiken och samhällstjänsten. Så växte jag upp och insåg att mycket av makten ligger där pengarna ligger. I initiativ som jag var delaktig i som ung så ville jag vara nära kärnfrågorna, men varje gång ställdes vi inför “Hur ska vi berätta det här? Hur når vi fram till rätt personer?” Just då förstod jag inte att det handlade om kommunikation, men efter att ha jobbat så ett tag insåg jag hur mycket av arbetet som faktiskt hamnade i den korgen.

I den korgen hittade Elcim sin superkraft. Idag, efter många år i branschen, har hon kunnat sätta ord på att det hon gjorde redan som ung var just kommunikation och försäljning, och förfinat sina verktyg till att bli en etablerad, välkänd och uppskattad kommunikatör och PR-konsult.

Jag måste förstå min kund. Sätta mig in i deras perspektiv, så jag kan hjälpa dem.

Att driva eget kräver uppfinningsrikedom. De allra flesta av Sveriges företag är småföretag, och av dem är det väldigt många som inte är byggda för att (eller ens vill) skapa Sveriges nästa unicorn-bolag. Till skillnad från Spotify, Skype och Klarna som säkerligen startade med en tydlig långsiktig plan, bygger många som driver eget helt på egen hand sin verksamhet runt sina existerande kunder. För soloprenörer som Elcim ligger istället fokuset på att hela tiden utveckla och anpassa sitt utbud av tjänster, vilket gör det svårt för banker och försäkringsbolag att sätta sig in i deras verklighet.

– Det är inte för att vi inte har en idé om vart vi vill. Det handlar om att jag har så små medel att jag måste utgå från de uppdrag jag har nu, kund för kund. Många liksom jag vill dessutom inte anställa, för det är ett alldeles för stort åtagande och en försörjningsbörda för en annan man inte alltid vill bära. Därför jobbar vi soloprenörer ofta i nätverk. Vi anställer inte varandra, utan vi anlitar varandra. Det gör att vi alla kan vara fria, samtidigt som alla vet att vi går före i kön för varandra.

För Elcim och för många soloprenörer som henne är just friheten en av de stora lockelserna med livet som soloprenör. Hon beskriver det som en konstig paradox. Att trots att hon jobbar mer än de flesta hon känner, trots att det finns större risker i det ekonomiska än att ta ett jobb som anställd, trots alla utmaningar är det ändå värt det.

– Jobbet blir aldrig överväldigande, för jag vet alltid att jag är fri. Även om jag hade älskat tryggheten i att jobba på ett stort bolag så är det för mig som att ha fotboja att vardagen styrs av någon annans villkor. Jag vill inte ha det så. Jag vill kunna avboka alla mina möten, hämta mitt barn och gå på museum, när jag vill. Det är därför jag blev egen.

Många soloprenörer, särskilt konsulter, brottas med att kunna vara sann mot sig själv samtidigt som man levererar tjänster som mycket bygger på kundens villkor. Elcim kallar sin egen existens “avskalad” därför att hon drivs av två syften: Att jobba med organisationer som hon tycker om och som hon kan bidra till. Hennes egen berättelse blir därför aldrig någon annans, så länge hon uppfyller sitt eget syfte.

Jag har två syften: Att jobba med människor och organisationer som jag tycker om och där jag har något jag kan bidra till.

Det betyder dock inte att man inte går vilse ibland. Ibland arbetar man med kunder där det inte blir bra, och ibland blir man överkörd, särskilt i uppstarten av ens bolag. Att det går dåligt och att man gör misstag är en naturlig del av att driva eget.

– Man kommer vilja ge upp. Flera gånger om dagen ibland. Alla måste staka ut sin egen väg, men man måste hitta sitt. För min del handlar det om att vilja fortsätta förändra samhället, som jag ville när jag var 12. Det vill jag fortfarande när jag är 45.

Elcims tips för dig som är på väg att ge dig ut på din soloprenörresa.

  1. Skapa dig en välformad idé om vem din kund är. Du måste ha en grundlig förståelse om den du ska sälja tjänster till, och om den personens kund. Ha alltid din kunds kunds perspektiv.
  2. Skapa stödsystem genom att kroka arm med andra soloprenörer. Det finns ett fantastiskt community av andra som gått eller går igenom samma resa som du. Se dem inte som konkurrenter som du ska hålla din affärsidé hemlig ifrån. Dela med dig av dina tankar och erfarenheter och ta del av andras.
  3. Gör ditt bästa och var okej med att du inte kan kontrollera ditt narrativ. Hitta några punkter som du bestämmer för dig själv att du alltid ska leverera på. Följer du dem, då kommer du vara sann mot dig själv och din berättelse.

Bild: Gabriel Liljevall